søndag den 1. september 2013

Boller med Samsø hvedemel

Boller med Samsø Hvedemel

Dejen klar til æltning

Den færdig æltede dej

Bollerne klar til at komme i ovnen

Den lækre krumme

Sidste weekend på Bondens marked købte jeg mel fra Samsø Mel, jeg har læst meget godt om det og har været spændt på at få det afprøvet. Jeg valgte at bruge Skærtofts Mølles grundopskrift på brød, det basale brød. Sidste år var jeg til Brød og Mad Festival på
Skærtoft Mølle. Hvor jeg så Hanne Risgaard vise, en meget interessant æltemetode,
se en demonstration her.
Jeg har valgt at halvere portionen, så den passer bedre til to personer og lige er en pladefuld boller.

Hvede boller
8 stk

500 g hvedemel
350-370 g vand (3 ½ dl, er i mit målebære er 361 g)
10 g gær
10 g salt

Smuldre gæren ned i melet, og bland salt og vand i, røres grundigt rundt.
Hæl dejen ud på bordet, jeg bruger en bage spartel til at ælte med. Jeg bruger den til at flytte dejen rundt på bordet, rundt og rundt og rundt.
Efter lidt tid tager jeg fat i dejen, tag fat i to ”hjørner” af dejen og løft den op og stræk den ud, fold den ned over resten af dejen, træk i mens de to hjørner fra hinanden.
Bliv ved til dejen ændre karakter og bliver smidig, meget luftig og mindre klistret.
Lav gluten testen.
Flyt dejen rundt på bordet med spatlen til dej kuglen har en glat overflade.
Læg dejen i en skål og dæk den til med et låg eller film. Skal hæve natten over i køleskabet.
Tag dejen ud af køleskabet og tænd ovnen på 220 (250) grader. Form dejen til 8 boller, som efter hæver imens ovnen varmer op, cirka en halv time.
Bages i 10-14 minutter.  Husk at bank i bunden, for at høre om de er færdige.

Note: Vildt lækre boller, og det skriver jeg ikke bare fordi, jeg selv har bagt dem. Dejen var fantastisk at arbejde med, var hurtigt meget levende og boblende, arbejdede med det samme. Jeg kan meget anbefale at prøve Samsø Mel. Jeg glæder mig meget til at prøve ølandshveden. Du kan sagtens bage bollerne ved 250 grader, så får de en endnu sprødere skorpe.

2 kommentarer:

  1. De ser vild lækre ud, de boller.

    Hilsen Line
    Enjoybeingduen.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. De var også virkelig lækre, og næsten endnu bedre om aftenen og til morgenmad, i morges. De har en sejhed som er jeg er vild med.
      Jeg har ellers været gået lidt i stå med min bagning, så er det rart at jeg stadig kan :-)

      Lena

      Slet